Tenanglah hati Damailah Jiwa

Assalamualaikum w.b.t .

Secara fitrahnya hati kita mahukan segala yang indah, mendamaikan dan menyeronokkan. Hati kita akan gembira dan teruja apabila kita memperoleh perkara-perkara tersebut. Namun apabila semuanya mudah dan mengembirakan, hati kita begitu mudah untuk jauh dari Allah. Disebabkan sayangnya Allah pada makhlukNya, maka Dia turunkan ujian dan dugaan supaya kita tersentak, seterusnya kembali mendekatkan diri kepada Allah.

Kita secara fitrahnya tidak suka kepada kesusahan, jadi apabila berlaku kesulitan, hati kita akan gundah gulana. Akibatnya otak dan akal kita sukar untuk memcari jalan penyelesaian, sukar untuk menimbang mana yang sepatutnya diprioritaskan. Sekiranya kita membiarkan perkara ini berterusan hari demi hari, kesakitan itu akan bertambah parah. Bumi Allah yang luas ini kira rasa begitu sempit seperti dalam sangkar yang tidak mempunyai pintu dan tingkap. Orang yang ramai di sekeliling dirasakan seperti tidak wujud.

Jadi kepada siapa yang paling utama untuk kita mintak pandangan? . Kita boleh memohon pandangan dari kenalan rapat atau sesiapa sahaja, namun pelbagai pendapat yang berlainan pasti kita peroleh. Akhirnya kita sendiri yang perlu membuat keputusan. Jadi dari siapakah sepatutnya kita mohon pertolongan supaya keputusan yang kita lakukan itu adalah terbaik?

Tentu saja dari Allah kerana Allah lah yang menurunkan ujian tersebut, maka Allah lah yang paling mengetahui apakah yang terbaik untuk kita. Perkara ini sudah pon Allah beritahu kita awal-awal dalam Al quran:

“Atau siapakah yang mengabulkan (doa) orang yang dalam kesulitan apabila ia berdoa kepada-Nya, dan yang menghilangkan kesusahan dan yang menjadikan kamu sebagai khalifah di bumi? Apakah ada tuhan lain selain Allah? Sedikit sekali kamu yang memperhatikannya.” Surah An-Naml ayat 62.

Selalu saja kita dengar ” Allah sayangkan kamu, sebab itu Allah turunkan ujian ini” . Apabila di renungkan secara mendalam, memang benar sekali kata-kata ini. Bila kita ditimpa kesusahan, kita mula bersyukur dengan apa yang kita peroleh sebelum ini. Baru kita sedar betapa besarnya nikmat yang Allah kurniakan pada kita. Apabila kita didatangi dugaan, kita mula memperbanyakkan Solat , berdoa, membaca ayat-ayat Allah dan sebagainya. Kita tinggalkan kerja-kerja lagha. Secara tak langsung, hati kita yang gundah gulana tadi mula menjadi damai. Hati kita yang kotor, mula dibersihkan sedikit demi sedikit.

Jadi marilah kita sentiasa berdoa agar Allah memberikan kita hidayah dan petunjuk supaya kita sentiasa berada di jalan yang Allah redhai. Mohonlah petunjuk dari Allah atas segalan kesulitan yang kita lalui di dunia ini. Sesungguhnya setiap kesulitan itu ada jalan penyelesaiannya dan sesungguhnya Allah lah yang paling Mengetahui.

One thought on “Tenanglah hati Damailah Jiwa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!